Belangrijk voor uw gezondheid en het milieu
Een uitlaat is niet meer een simpele buis onder de auto van voor naar achter met een demper gevuld met glaswol. Hedendaags is het uitlaatsysteem een serieus onderdeel van uw auto en moeten voldoen aan strenge eisen waardoor er bijvoorbeeld een katalysator of roetfilter is geplaatst in het systeem. Tegenwoordig kan een uitlaatsysteem van een moderne auto van voor tot achter wel een paar duizend euro kosten.
Laat uw uitlaatsysteem door ons controleren op:
Uw auto maakt onbedoeld een sportief geluid? Rijd eens naar Andijk Auto Techniek.
Met meer dan 30 jaar ervaring is Andijk Auto Techniek het adres voor uw auto. Wij zorgen voor al uw autoreparatie- en onderhoudsbehoeften. Van olieverversingen, filtervervangingen en vloeistofverversingen tot remmen en remreparatie, schokdempers en veerpoten, uitlaatreparatie, banden en wieluitlijning, wij doen het allemaal voor u. Maak nu direcht een afspraak bij Andijk Auto Techniek!
De uitlaat
De uitlaat is de verzamelnaam voor het systeem (inclusief dempers en katalysator) en loopt bij personenauto's onder het voertuig en eindigd zo ver mogelijk achter de ruimte
voor de inzittenden om te voorkomen dat gassen het interieur binnendringen.
Uitlaatrubbers
Het uitlaatsysteem hangt in rubbers om resonantie van de uitlaat te voorkomen. Rubbers drogen echter op den duur uit en kan de uitlaat deels op het wegdek terecht komen. Laat daarom
het ophangsysteem regelmatig controleren.
Katalysator
Katalysatoren verminderen de schadelijke stoffen die via de uitlaat worden uitgestoten. In uitlaatgassen zitten verschillende schadelijke stoffen CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide).
en CH (onverbrande koolwaterstof). De schadelijke stoffen worden vervolgens omgezet via een keramisch blok in de katalysator naar stoffen die niet schadelijk zijn, zoals Koolstofdioxide,
Stikstof en Waterdamp.
Roetfilter
Een roetfilter (Diesel Particulate Filter) is een filter dat in het uitlaatsysteem zit bij een dieselmotor. Vanaf ongeveer 2018 worden sommige merken auto's met benzinemotor
voorzien van een Gasoline Particulate Filter. Roetdeeltjes uit dieselauto's vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Deze deeltjes leveren een bijdrage aan de
concentratie van fijnstof in de lucht. Ze zijn kleiner dan een duizendste millimeter. Met een goed roetfilter zal de uitstoot dalen tot 0,001 gram/km. Vanaf 1 juli 2022 worden
diesels welke voorzien zijn, en een roetfilter moeten hebben, getest op de aanwezigheid van het roetfilter met de APK. Deze eis stelt het RDW.