Laden

Transmissie en de koppeling

De transmissie van uw auto is een gecompliceerd onderdeel

Behandel de versnellingsbak met respect.
Schakel op tijd.

De transmissie, oftewel de versnellingsbak heeft een aantal tandwielen van verschillende grootte net als bij een fiets. Alleen zitten ze bij een auto niet open maar opgesloten en bij een bepaalde snelheid zal deze een optimale trekkracht overbrengen op de wielen. Schakelen betekent dat een schakelmof een ring verschuift waardoor het loos draaiende tandwiel wordt verbonden met de as waarop deze zich bevindt. Deze ringen heten ‘synchromeshringen’. Door hun schuine kanten en het gebruikte materiaal (soort brons) komt de verbinding vloeiend tot stand. In de versnellingsbak zit ook olie. In tegenstelling tot motorolie kan deze vaak langer mee. Om makkelijk te kunnen wegrijden en om te schakelen hebben we een koppeling bestaande uit een drukgroep, koppelingsplaat en druklager.

Bij controle van het transmissiesysteem controleren wij:

  • Remvloeistof (indien van toepassing)
  • Bevestiging koppelingskabel (indien van toepassing)
  • Schakelstangen
  • Algehele werking

Transmissiesysteem controleren bij u in de buurt? Schakel door naar Andijk Auto Techniek.

Afspraak

Uw offerte aanvraag is succesvol verzonden

Er is iets misgegaan. Vernieuw de pagina en probeer opnieuw

Offerte

Kortingsbon

Vertrouw op ons

Met meer dan 30 jaar ervaring is Andijk Auto Techniek het adres voor uw auto. Wij zorgen voor al uw autoreparatie- en onderhoudsbehoeften. Van olieverversingen, filtervervangingen en vloeistofverversingen tot remmen en remreparatie, schokdempers en veerpoten, uitlaatreparatie, banden en wieluitlijning, wij doen het allemaal voor u. Maak nu direcht een afspraak bij Andijk Auto Techniek!

Transmissie en de koppeling

Koppelingsplaat
Koppelingsplaten bestaan uit verschillende samenstellingen. De koppelingsplaat zit tussen het vliegwiel en de drukgroep en zorgt voor een overbrenging tussen de motor en de versnellingsbak.

Drukgroep
De drukgroep zorgt er voor dat de koppelingsplaat wordt losgekoppeld van het vliegwiel. Hierdoor is er geen verbinding meer tussen de motor en de versnellingsbak en staat alles in 'neutraal'. De drukgroep wordt bedient door het druklager. Dit druklager zit aan een hevel en wordt bedient met een kabel of met een koppelingscilinder. Een kabel zit rechtstreeks aan het pedaal terwijl de koppelingscilinder weer wordt bedient door een hoofdcilinder verbonden aan het koppelingspedaal.

Synchromeshringen
De synchromeshringen zijn de zwakke schakel in de versnellingsbak. Tijdens het schakelen wordt het snelheidsverschil tussen tandwiel en as opvangen door de synchromeshringen. Als de synchromeshringen versleten zijn zal het schakelen lastiger worden en kan er gekraak hoorbaar zijn.

Automatische transmissie
Een automatische transmissie ontneemt de taak van het schakelen door de bestuurder. Het wegrijden en het schakelen gebeurd geheel automatisch allen moet de bestuurder de juiste rechting selecteren b.v. de R van reverse, de D van drive en in een enkel geval kan worden gekozen voor bergversnellingen of handmatig schakelen. Automatische transmissies zijn er in verschillende varianten, de gerobotiseerde versnellingsbak, de naam zegt het al, de versnellingsbak is eigenlijk een robot geworden aangestuurd door elektronica die het schakelen regelt. De traditionele automaat is de koppeling vervangen door een koppelomvormer en zijn de tandwielen in de versnelingsbak iets anders, dit is een zogenaamd planetair tandwielstelsel.