Laat banden regelmatig controleren voor uw veiligheid
De banden onder uw auto is het enige contact wat uw auto heeft met het wegdek en dit zijn slechts een aantal vierkante centimeters. Misschien beseft u nu hoe
belangrijk banden zijn? Banden slijten en op de aangedreven as is dit meer dan op de niet aangedreven as. U kunt makkelijk zien hoe de staat is van uw banden. In het
loopvlag van de band zitten zogenaamde slijtage indicatoren. Dit is een verhoging in het profiel en wanneer deze gelijk is met de band dan is de band aan
vervanging toe (wettelijk 1.6mm) Wij adviseren u de banden eerder te laten vervangen voor uw eigen veiligheid. Twijfels? Wij controleren graag uw banden.
Daarbij kunnen de wielen 'verkeerd' staan, ook wel uitlijning genoemd. Dit betekent dat de wielen bijvoorbeeld meer naar binnen of buiten staan. Hierdoor slijten
de banden schuin af en zijn uw banden eerder versleten. Een ander belangrijk punt is de bandenspanning, een goede bandenspanning verminderd de rolweerstand van de band. Dit vermindert slijtage, beter voor het milieu
en is makkelijk te controleren. Vindt u dit lastig dan doen wij dit gratis voor u.
Bij Andijk Auto Techniek heeft u op de door ons geleverde banden levenslange garantie. Kijk hier voor de voorwaarden.
Bij controle van banden en velgen controleren wij:
Goed contact met het wegdek begint met goed contact met Andijk Auto Techniek.
Met meer dan 30 jaar ervaring is Andijk Auto Techniek het adres voor uw auto. Wij zorgen voor al uw autoreparatie- en onderhoudsbehoeften. Van olieverversingen, filtervervangingen en vloeistofverversingen tot remmen en remreparatie, schokdempers en veerpoten, uitlaatreparatie, banden en wieluitlijning, wij doen het allemaal voor u. Maak nu direcht een afspraak bij Andijk Auto Techniek!
De band
Voor de meeste berijders is een band maar een band. Schijn bedriegt, er zit verschil in autobanden. Er staan diverse aanduidingen op een band en het meestvoorkomend is b.v. de combinatie 205/55/R16 91H. 205 is de breedte
55 is de hoogte in procenten van de breedte, R is de opbouw van de band (radiaal en is de standaard) 91 is het draagvermogen (middels conversie naar gewicht in kg.) en H is het
snelheidsymbool (middels conversie naar snelheid in km.). Overigens kunnen er nog meer aanduidingen op een band zitten zoals DOT (productiedatum band) of Xl (extra load).
Ventiel
De hedendaagse auto heeft geen binnenband meer en is tubeless. De afsichting gebeurd door de band zelf op de velg en een ventiel welke in de velg klem zit. Deze dient bij iedere band
vervangen te worden. Aangezien deze van rubber is en in de loop der tijd zal uitdrogen en bestaat dus de kans op een leeglopende band.
TPMS
Dit is de afkorting voor Tyre Pressure Monitoring System. Dit houdt de bandenspanning in de gaten en geeft, indien een band langzaam leegloopt een signaal op het dashboard. Dit is een
APK punt wat gecontroleerd moet worden.
De velg
Even ter verduidelijking: velg is eigelijk een deel van het wiel, om precies te zijn is dat het gedeelte waar de band omheen ligt. Gemakshalve houden wij het op de velg.
Voorheen waren auto's voorzien van stalen velgen, tegenwoordig zien wij steeds vaker lichtmetalen velgen. Veelal gebeurt dit voor het fraaiere uiterlijk. Belangrijk is om lichtmetalen velgen vast te zetten
met een zogenaamde momentsleutel. Vastdraaien met een luchtsleutel wordt ten strengste afgeraden en doen wij dus ook niet.
Balanceren
Balanceren betekent dat alle trillingen uit de combinatie band/velg worden opgeheven. Onbalans veroorzaakt trillingen en dit is niet erg comfortabel.
Uitlijnen
Uitlijnen is belangrijk om de auto recht te laten rijden en goed uitgelijnde wielen geven een normaal slijtagepatroon aan de banden. Zo blijft u langer genieten van uw banden en rijdt
uw auto altijd rechtuit.